29 Mart 2010 Pazartesi

Levottomat / Restless / Huzursuz (2000)



Tepeden tırnağa bir Finlandiya filmi olan “Huzursuz” da, ambulans doktorluğu yapan Ari isimli bir gencin perspektifinden, yaşadığı hayatın bir kesitine tanık oluyoruz. Yaşamı boyunca sevgi kavramınından uzak kalmış ve tüm ilişkilerini anlık yaşayıp tüketme eğiliminde olan Ari dolayısıyla herhangi birisine bağlanamayan ve güvenemeyen bir kişiliğe sahiptir.

Güneşli bir Helsinki günü plaja giden Ari (Mikko Nousiainen), deniz kıyısında Tiina (Laura Malmivaara) isimli bir kızla tanışır. Ari’den çok hoşlanan Tiina, onu o gün ve sonrasında görmek ister. Birlikte güzel vakit geçiren çift, Tiina’nın ilişkiyi birlikte yaşama aşamasına taşımak istemesi üzerine ilk krizini yaşar. Ari, Tiina’yı kendisini mutsuz edeceği endişesiyle uyarır, ancak olacakla öleceğin de önüne geçilmez.



Tiina’nın vaktinin çoğunu birlikte geçirdiği yakın arkadaşları vardır. Evlenmeyi planlayan iki çift ile birlikte eğlenerek geçirdikleri hafta sonlarından birinde Ari’yi diğer arkadaşlarıyla tanıştırır. Üç çift birlikte güzel vakit geçiriyor görünmektedir. Ta ki, birbirlerine yaptıkları itiraf oyunlarına kadar…

“Mutluluk hak edilecek bir şey değildir!”



İtiraf oyununda, herkes hayatta hiç yapmadığı veya tatmadığı bir duyguyu itiraf ediyor.
- Ben şimdiye kadar hiç aşık olmadım
- Ben şimdiye kadar sevişmelerimde hiç orgazm olmadım
gibi…

Bu samimi itiraflar, çiftler arasında soğuk rüzgarlar estirmeye ve diğerlerinin de itirafçıya bakış açılarının değişmesine neden olacaktır.

Ari’nin kadınlar üzerinde anlaşılmaz ve belki de tabulaşmış bir çekiciliği vardır. Kendi içinde çelişkileri ve kanıksanmışlıklarına rağmen yolunda giden ikili ilişkiler, Ari’nin gruba katılmasıyla temelinden sarsılacaktır.



Aldatma, ihanet, yasak ilişki, seks bağımlılığı; mutlu sona varacakmış gibi görünen, evliliğe giden ama bozulan ilişkiler bir süreliğine altı kişilik bu arkadaş grubunun arasına girse de asla birbirlerinden kopamamaları bana şaşırtıcı geldi. Kadınların tutkularından dolayı Ari’den kopamamaları anlaşılır olabilir ama aldatılan eşlerin de sanki başka dostlar, arkadaşlar bulamayacaklarmışçasına Ari ile ilişkilerini sürdürmeleri biraz garipti. İnsanların tutkuyu bile akıl almaz bir sakinlik ve serinkanlılıkla yaşaması biz Akdeniz kanı taşıyanlar için hayli şaşırtıcı diye düşünüyorum.

Ari, Finlandiya’ da yaşayan bir “ıssız adam”. Çağan Irmak (burada kendisine de söz hakkı doğuyor tabi ama) ses getiren filmi “Issız Adam” ı çekerken büyük bir ihtimalle bir yönüyle bu filmden etkilenmiş görünüyor. En azından bana öyle hissettirdi. Ari’nin tek başına acı çekerek duş aldığı sahne Cemal Hünal’ın oynadığı sahneyle epey bir benzerlik içinde.

Bence “huzursuz” bir aşk ya da tutku filmi değil, aldatma ya da ihanet filmi de diyemeyiz sanırım. Bunun için aldatma fiilinin önem kazanabilmesine fırsat verecek aşk, sevgi gibi bir paylaşım olması gerek. Belki de filmin ismi bu duyguyu tam olarak karşılıyor: Ben izlerken yaşamda bir sonraki güne uyanmak için kendince makul sebebi olmayan birinin huzursuzluğunu hissettim…

“Bazen net görebilmek için uzaklara gitmek gerekir!”

Ari ve Kuzey Avrupa halkının yaşadığı bize çok uç noktalarda gelen ama bu kadar geniş yelpazede cereyan eden yaşanmışlığı çok kısır bir duygu sözlüğüyle dile getirmeleri ve bunu kanıksamış olmaları biraz tatsız geliyor insana. Sanırım bunda yaşanılan iklimin ve onun etkilediği toplum kültürünün bir nebze payı var. Bilemem tabi bu konunun uzmanlarının işi.

İklim demişken, bir İskandinav filmi izlememize rağmen; soğuk, kar ve buz arka plan manzaralı sahnelerle karşılaşacağınızı sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Film boyunca güneşli; tekne-sahil-deniz üçlemeli sahneler çoğunlukta. “Finlandiya’nın sahilleri de mi varmış?” dedirten sahnelerde deniz suyu sıcaklığının 15C den fazla olduğunu sanmıyorum ;)



IMDB linki için tıklayınız

Filmin fragmanı için tıklayınız

Levottomat hakkında yazılmış doyurucu bir yazı

Takip Et

& Comment

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Copyright © 2015 Seyred™ is a registered trademark.

Designed by Seyred. Hosted on Blogger Platform.